Monday, December 27, 2010

Selamat tinggal Facebook,Blogger dan handphone....i akan tinggalkan 'u all', buat sementara waktu ni,...haha...setahun je....ok....tata...^_^

Monday, July 12, 2010

THE POWER OF BELIEVE



THE POWER OF BELIEVE

Believe in yourself.You gain strength,courage and confidence by every experience in which you stop to look fear in the face.... you must do that which you think you cannot do......

i can do it in spm....I love 4 ikram...hahahhaa.....i love walking in the rain because no one knows i'm crying

video

Saturday, April 17, 2010

The Chosen One-Maher Zain


In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
محمد يا رسول الله

You were so caring and kind
your soul was full of light
You are the best of mankind
محمد خير خلق الله

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

From luxury you turned away
And all night you would pray
Truthful in every word you say
محمد يا رسول الله

Your face was brighter than the sun
Your beauty equaled by non
You are Allah Chosen One
محمد خير خلق الله

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

I'll try to follow your way
And do my best to live my life
as you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

صلّوا على رسول الله
Oh
Peace be upon.. Oh
The Chosen One
video
video

Rasul Allah...




APe Kate Non Muslim Tentang Nabi Muhammad S.A.W....


Nabi Muhammad, Nabi dan Rasul

Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapak dari seorang laki-laki di antara kalian, tetapi dia adalah Rasulullah dan penutup para nabi…
(QS 33 al-Ahzab:40)

Ya Allah, curahkan shalawat atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluaganya.

Berikut ini adalah kumpulan cuplikan pendek dari berbagai tokoh terkemuka non-Muslim dari kalangan sarjana, penulis, filosof, penyair, politisi, dan aktifis di dunia Timur dan Barat. Perlu diketahui bahawa, tak seorang pun di antara mereka yang kemudian menjadi Muslim. Karena itu, kalimat-kalimat yang dicuplik di bawah ini merefleksikan pandangan peribadi mereka atas berbagai aspek kehidupan Nabi Muhammad s.a.w.

Michael H. Hart (1932- )
Profesor astronomi, fisika dan sejarah sains
“Pilihan saya menempatkan Muhammad di urutan teratas dalam daftar orang-orang yang paling berpengaruh di dunia boleh jadi mengejutkan para pembaca dan dipertanyakan oleh banyak orang, tetapi dia (Muhammad) adalah satu-satunya manusia dalam sejarah yang sangat berhasil dalam dua tataran sekaligus, agama (ukhrawi) dan sekular (duniawi).”
[The 100: A Ranking Of The Most Influential Persons In History, New York, 1978, h. 33]

William Montgomery Watt (1909- )
Profesor (Emeritus) Studi Bahasa Arab dan Islam di University of Edinburgh
“Kerelaannya dalam mengalami penganiayaan demi keyakinannya, ketinggian akhlak orang-orang yang mempercayainya dan menghormatinya sebagai pemimpin, dan kegemilangan prestasi puncaknya —semua itu membuktikan ketulusan hatinya yang sempurna. Tetapi kenyataannya, tak seorang tokoh besar pun dalam sejarah yang sangat kurang dihargai di dunia Barat seperti Muhammad. Menganggap Muhammad sebagai seorang penipu akan menimbulkan lebih banyak masalah ketimbang memecahkannya.”
[Mohammad At Mecca, Oxford, 1953, h. 52]

Alphonse de Lamartine (1790-1869)
Penyair dan negarawan Prancis
“Filosof, orator, utusan Tuhan, pembuat undang-undang, pejuang, penakluk pikiran, pembaru dogma-dogma rasional dan penyembahan kepada Tuhan yang tak terperikan; pendiri dua puluh kerajaan bumi dan satu kerajaan langit, dialah Muhammad. Berkaitan dengan semua norma yang menjadi tolak ukur kemuliaan manusia, kita boleh bertanya, adakah manusia yang lebih besar daripada dia?”
[Histoire De La Turquie, Paris, 1854, vol. II, h. 276-277]

Reverend Bosworth Smith (1794-1884)
Mantan pengawas Trinity College, Oxford
“… Dia Caesar sekaligus Paus; tetapi dia adalah Paus tanpa pangkat Paus dan Caesar tanpa pasukan Caesar. Tanpa tentara tetap, tanpa pengawal, tanpa istana, tanpa pendapatan tetap, jika pernah ada manusia yang memiliki hak untuk mengatakan bahwa dia diperintah oleh Tuhan Yang Maha Benar, dialah Muhammad; karena dia memiliki semua kekuasaan tanpa peralatan dan pendukung untuk itu.”
[Mohammed and Mohammedanism, London, 1874, p. 235]

Mohandas Karamchand Gandhi (1869-1948)
Pemikir, negarawan, dan pemimpin nasionalis India
“…. Saya semakin yakin bahawa bukanlah pedang yang menaklukkan sebuah daerah bagi Islam untuk hidup pada zaman itu. Kesederhanaan yang teguh, nabi yang sama sekali tidak menonjolkan-diri, kesetiaannya yang luar biasa kepada janjinya, kasih sayangnya yang amat besar kepada para sahabat dan pengikutnya, keberaniannya, kepercayaannya yang mutlak kepada Tuhan dan kepada misinya; inilah, dan bukan pedang, yang mengantarkan segala sesuatu di hadapan mereka dan mengatasi setiap masalah.”
[Young India (majalah), 1928, Volume X]

Edward Gibbon (1737-1794)
Dianggap sejarawan Inggris terbesar di zamannya
“Kesuksesan kehidupan Muhammad yang luar biasa disebabkan semata-mata oleh kekuatan akhlak tanpa pukulan pedang.”
[History Of The Saracen Empire, London, 1870]

John William Draper (1811-1882)
Ilmuwan, filosof, dan sejarawan Amerika
“Empat tahun setelah runtuhnya kekaisaran Roma Timur (Kaisar Justin), pada 569 Masehi, di kota Makkah, di jazirah Arab, lahirlah manusia yang di antara seluruh manusia telah memberikan pengaruh amat besar bagi umat manusia… Muhammad.”
[A History of the Intellectual Development of Europe, London, 1875, vol.1, h. 329-330]

David George Hogarth (1862-1927)
Ahli arkeologi Inggris, penulis, dan pengurus Museum Ashmolean, Oxford
“Tindak-tanduk kesehariannya, yang serius ataupun yang sepele, menjadi hukum yang ditaati dan ditiru secara sadar oleh jutaan orang masa kini. Tak seorang pun diperhatikan oleh golongan umat manusia mana pun seperti Manusia Sempurna ini yang diteladani secara saksama. Tingkah laku pendiri agama Kristen tidak begitu mempengaruhi kehidupan para pengikut-Nya. Selain itu, tak ada Pendiri suatu agama yang dikucilkan tetapi memperoleh kedudukan mulia seperti Rasul Islam.
[Arabia, Oxford, 1922, h. 52]

Washington Irving (1783-1859)
Terkenal sebagai “sastrawan Amerika pertama”
“Dia makan secara sederhana dan bebas dari minuman keras, serta sangat gemar berpuasa. Dia tidak menuruti nafsu bermewah-mewah dalam berpakaian, tidak pula ia menuruti pikiran yang sempit; kesederhaannya dalam berpakaian dilatarbelakangi oleh sikapnya yang tidak mempedulikan perbedaan dalam hal-hal yang sepele…. Dalam urusan pribadinya dia bersikap adil. Dia memperlakukan kawan dan orang asing, orang kaya dan orang miskin, orang kuat dan orang lemah, dengan cara yang adil. Dia dicintai oleh rakyat jelata karena dia menerima mereka dengan kebaikan hati dan mendengarkan keluhan-keluhan mereka…. Keberhasilan militernya bukanlah kemenangan yang sia-sia dan sekali-kali tidak membuatnya merasa bangga, karena tujuan semuanya itu bukan untuk kepentingan pribadinya. Ketika dia memiliki kekuasaan yang amat besar, ia tetap sederhana dalam sikap dan penampilannya, sama seperti ketika dia dalam keadaan sengsara. Sangat berbeda dengan seorang raja, dia tidak suka jika, ketika memasuki ruangan, orang menunjukkan penghormatan yang berlebihan kepadanya.”
[Life of Mahomet, London, 1889, h. 192-3, 199]

Annie Besant (1847-1933)
Teosof Inggris dan pemimpin nasionalis India, Presiden Kongres Nasional India pada 1917
“Siapa pun yang mempelajari kehidupan dan sifat Nabi besar dari jazirah Arabia ini, siapa pun yang mengetahui bagaimana ia mengajar dan bagaimana ia hidup, pasti memberikan rasa hormat kepada Nabi agung itu, salah seorang utusan Tuhan yang luar biasa. Dan meskipun dalam uraian saya kepada Anda akan tersebut banyak hal yang barangkali sudah biasa bagi kebanyakan orang, akan tetapi setiap kali saya membaca-ulang tentang dia, saya sendiri merasakan lagi kekaguman yang baru, menimbulkan lagi rasa hormat yang baru kepada guru bangsa Arab yang agung itu.”
[The Life and Teachings of Muhammad, Madras, 1932, h. 4]

Edward Gibbon (1737-1794)
Dianggap sejarawan besar Inggris di zamannya
“Memorinya (yakni, Muhammad) sangat besar dan kuat, sikapnya sederhana dan ramah, imajinasinya agung, keputusannya jelas, cepat, dan tegas. Dia memiliki keberanian berpikir maupun bertindak.”
[History of the Decline and Fall of the Roman Empire, London, 1838, vol.5, h.335)

banyakkanlah selawat kepada Baginda dan keluarga Baginda serta para sahabat...

fikrkan..apakah yang dilakukan oleh pemimpin di Malaysia apabila banyak berlaku jenayah dan gejala sosial.. apakah reaksi Baginda sekiranya melihat umat Islam sekarang ini?ayuh bangkit jemaah Islam..dan muhasabahlah diri kita sebelum tidur,"apakah yang telah aku buat pada hari ini?adakah lebih baik atau lebih buruk daripada semalam?apakah azam aku pada hari esok?"...renung2kn...

Saturday, March 20, 2010

Hati Kasih





BISMILLAH....
YA ALLAH...
jika aku jatuh cinta,cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya kepadaMu,
agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu dan agamaMu..
YA MUHAIMIN..
jika aku jatuh hati,izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu,....
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu dan tidak jagalah hatiku ini agar tidak berpaling
daripada agamaMu...
YA RABBUL IZZATI....
jika aku rindu..rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu
YA ALLAH...
jika aku rindu..janganlah rindu ku ini menjadi lalai untuk mendapatkan Rahmat-Mu
YA RAHMAN
jika aku menikmati cinta manusia...
janganlah kenikmatan itu lebih dari nikmat indahnya bermunajat sepertiga malam....
YA RAHIM..
jika Engkau halalkan aku untuk merindui cinta manusia...
jangan biar aku melepasi batas sehingga lupa pada CINTA HAKIKI dan RINDU ABDI
hanya kepadaMu....
YA ALLAH...
halanglah aku daripada mencintai N___ ________...
sekiranya dia tidak mempunyai agamaMu....
Aaaamiiiiiin...............

BISIKAN MALAMku di asrama muslimin..

Apabila ku didatangi malam(di aspura)
Gelora perasaan mencengkam dijiwa
Masihkah ada lagi
Dayaku menghindar dari kealpaan.

Diterjah berbagai persoalan
Dihujani airmata penyesalan
Bisakah terhapus semua
Segala dosa-noda yang bertakhta

Terangi jalan hidupku
Dengan cahaya kasihMu
Pimpinlah daku dengan hidayahMu

Tuhanku....
Di malam syahdu ku merayu
Ampunilah segala dosaku yang lalu
Sujud ku mendambakan keredhaanMu
Tempatkan daku di dalam RahmatMu

Tuhanku....
usah Kau biarkan diriku
Hanyut terleka,di jiwa dunia membelenggu
Dan aku pasrah&berserah diri padaMu
Hidupku,Matiku hanyalah untuk Mu

Ya Allah,tunjukkanlahku jalan kebenaran
Suburkan jiwaku dengan keimanan
Hanya padaMu,Ya Allah
Ku sandarkan harapan..

Arus Kehidupan




Puas sudah,kucari kebahagiaan,di sisi teman-teman,
kudapat hanya kelalaian,kucari lagi,
di hati seorang kekasih yang bernama N___ _________,
kudapat hanya kekecewaan,dan kuterus mencari,
dalam meniti hari,penuh kekosongan....

oh,dimana lagi harus kumencari,membawa sekeping hati,
yang sarat kerinduan,rindu yang tiada haluan,
aku keliru sendiri,apa yang kucari,apa yang kuperlukan,
aku masih tak bisa mengerti.

yang pasti,
kekosongan hati ini minta diisi..
sejenak ku tersedar,aku mencari cinta agung,
buat jiwaku yang merindukan,hakikat kebenaran,
cahaya yang membelah kegelapan,
melimpah cemerlang mengisi kekosongan..

kusedar,
destinasi pendirianku di sini,ku mencari-Mu Tuhan,
mengharap keredhaan,menagih kebahagiaan,
dari sinar cahaya iman.

ARUS KEHIDUPAN INI....

Arus sungai mengalir dari hulu ke hilir
Membawa muatan lumpur kelikir
Arus hidup meniti dari subuh ke larut malam
membawa bekalan dosa dan pahala

Arus angin menyisir dari dahan ke ranting
*some text missing*
Arus nafsu memungkir kata dan janji
Menyimpang manusia jauh dari Tuhan

Arus ini sungai kemajuan
Arus ini sungai pengorbanan
Arus ini sungai kebajikan
Arus ini sungai keimanan
*Arus ini arus-lah*(tah ape2 tah)...


ANA UHIBBUKA FILLAH

Apabila kau memandang segalanya dari Tuhanmu,yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian,yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang serta menyusahkan hidupmu, adakah kamu fikir Allah sengaja mentakdirkan segalanya.. Masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia, Bukan Allah tidak tahu derita hidupmu,retaknya hatimu, tapi mungkin itulah yang Dia mahukan kerana Dia tahu hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak dan mudah untuk akrab dan dekat dengan-Nya.....

Whatever you give to life,it gives you back.do not hate anybody. they hatred which comes out fro you will someday comeback to you. love others.and love will comeback to you.
*dongar buleh cayo jangan*



Hati ini














"Ya Tuhan kami,janganlah Engkau
membolak-balikkan hati kami sesudah Engkau memberi petunjuk kepada kami,sesungguhnya Engkau Maha Pemberi".

HATI INI........

SEPI MALAM DITEMANI BINTANG,
TERIK MENTARI DITEMANI BAYU SIANG,
TUHAN YG ESA MENJADIKAN MANUSIA BERPASANG-PASANGAN
MALAM DAN SIANG
SEJUK DAN PANAS
SUKA DAN DUKA
NAMUN...MENGERTILAH HATI INI..
DIMANA ADA PUNCAKNYA..PASTI ADA SURUTNYA.....
DIMANA ADA TENANGNYA..PASTI ADA KALANYA KOCAKKANNYA...
MENGGEGARKAN JIWA..
NAMUN HATI..JANGAN SEKALI KAU TUNDUK PADA TUNTUTAN NAFSU ITU..
AMARAH MU ITU..
KERANA RABB MU TELAH BERPESAN PADAMU..
-HATI MU ITU SENTIASA BERBOLAK-BALIK.
DAN HATIMU ITU..HANYALAH DI PEGANG OLEHNYA..
MAKA JANGANLAH HATI INI DIGUSARKAN OLEH KATA2 HATI..
YG ACAP KALI DIBISIKKAN KATA2 DUSTA DARI MUSUHMU...
JANGANLAH HATI INI..GUNDAH GELANA DENGAN MASALAH2 DUNIAMU ITU..
KERANA INGATLAH HATI INI...PADA JANJI RABB MU..
JANJI YANG KEKAL ABADI..JANJI YG HAQ...
JANJI YG PSTI...
INGATLAH...
-LA TAHZAN INNALLAHAMA'NA
'JANGAN BERSEDIH..SESUNGUHNYA ALLAH BERSAMA KITA..
YAKINLAH DENGAN JANJI RABB MU WAHAI HATI..
MOGA TABAH HATI..TAK BERBELAH BAGI..
MOGA TENANG HATI...TAMBAN KASIH ILAHI













sahabat




KAWAN....APE ERTI KAWAN?

tengok muka2 kat atas tu,handsome x?handsome kn...apa erti kawan?


mari renung2 kn.......


kata mak,

kawan tu ibarat lebah,

habis madu sepah dibuang.......

kata abah,

kawan tu umpama bunga ros,

dipandang cantik dipegang

sakit.....

kata atuk,

kawan tu seperti air

terus mengalir.....

kata nenek,

kawan tu bak bulan

dipuja dan disanjung tp nun jauh

di

sana....

kate sedare,

kawan tu mcm makanan,

kawan makan kawan!!

kata abang,

kawan tu seperti lembu

mengikut saje ape dikata........

kata kakak,

kawan tu tak ubah macam

durian

bau je busuk tp sedap dimakan....

kata adik,

kawan tu macam biskut

sekejap ade sekejap takde.......

kata ana,kawan tu macam main game PES 2010...kejap2 seronok,kejap2 tension....tapi kan...."Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.".lagi satu..."kawan yang sebenar ialah seorang yang dapat menerima diri anda yang sebenar,..selain daripada keluarga,kawan juga memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian,..renung2kanlah,apa erti kawan.,

Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan, justru kerana kasihnya ia memberanikan diri menegur apa adanya.
Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan dan menjengkelkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan
mempunyai nilai yang indah.(buleh percaya ke?


Ingatan Untuk Sahabat
Pergilah sahabat semua, teruskan perjuangan kita, agar Islam dapat bangun dan bangkit semula. Sahabat , dalam menyusuri jalan perjuangan, jangan lupa memandang di belakang sejarah yang sering mengingatkan kita jerih perit para pejuang terdahulu, untuk kita jadikan pedoman dan pengajaran, bahawa jalan menuju bahagia itu tidak mudah, jalan menuju syurga itu penuh kepahitan yang tidak kita impi-impikan untuk melaluinya.

Jalan perjuangan yang kita akan selusuri itu banyak benar denai duri yang tajamnya tidak terkata, sakitnya menusuk jiwa, air mata akan selalu mengalir, peluh keringat dan pengorbanan akan sentiasa membaluti tubuh. Sebab itu sahabat, sudah aku nyatakan berkali-kali, hidup ini perlukan dorongan seorang teman, teman di jiwa adalah iman, teman sepanjang perjalanan adalah Tuhan, teman suka duka adalah kawan-kawan kita iaitu manusia yang faham apa erti kehidupan. Sahabat, perjuangan yang kau tempuhi sebentar lagi akan menyebabkan engkau rasa putus asa, kecewa, sebak dan sedih yang tidak terkata. Maka kuatkanlah semangatmu, selalulah panjatkan doa kepadaNya, kita jadikan malam-malam sebagai taman munajat kepada Tuhan.

Dia tidak akan melupakan kita, Dia akan selalu mendengar rintihan kita dikala manusia kelu untuk berkata-kata. Dari situ kita suburkan kasih sayang dan cinta kepada Tuhan. Sahabat, perjuangan dalam jalan dakwah menuntut pengorbanan jiwa yang bukan sedikit, ingatlah setiap antara kita sememangnya berkewajipan untuk meneruskan tugas warisan para anbiya’ ini. Kerana cahaya Islam semakin suram di mata hati umat Islam sendiri.

Cuba engkau lihat ada negara Islam yang bersekongkol dengan negara kafir untuk menyerang negara Islam sendiri, atas nama tujuan ekonomi. Mereka tidak meletakkan agama sebagai keutamaan. Cuba engkau lihat di negara Afghanistan pula, angkatan tentera yang kononya Islam bertakbir Allahu Akbar apabila berjaya membunuh saudaranya sendiri , umat Islam juga tetapi mereka sendiri dibantu oleh orang kafir. Islam apa ini namanya ? Cuba pula engkau lihat kebejatan akhlak di negara kita sendiri, tidak mustahil jika suatu hari nanti yang engkau nampak adalah adik, abang dan keluargamu sendiri yang melakukannya. Itukah yang engkau mahu sahabat? Sedangkan kita telah dibekalkan dengan ilmu oleh para guru yang tidak kenal erti penat lelah untuk memastikan para pelajarnya keluar sebagai bukan sahaja orang yang berjaya bahkan juga sebagai da’ie di alam ini. Inginkah engkau lihat saudara-saudara kita terpekik, terlolong di dalam neraka ? sanggupkah engkau lihat ibu ayah kita menangis sepanjang masa di dalam kuburan melihat anak-anaknya tidak menjadi ‘manusia’ yang diinginkan oleh Allah ? dan kemudiannya mereka-mereka itulah akan menarikmu pula ke dalam neraka bersama sebab engkau tidak menjalankan tugasmu sebagai saudara seIslam untuk menegur dan menasihati mereka.


Sebab itu sahabat, sudah aku katakan tadi, cahaya Islam itu semakin suram, api pelitanya yang menerangi alam tidak seperti di zaman-zaman kebesarannya. Para ulama’ dibisukan dengan dunia oleh umara’. Mereka diselubungi oleh ketakutan sepanjang masa untuk menyuarakan yang haq. Agama telah diletakkan di bibir-bibir mereka sahaja. Sahabat, tugas dakwah ini tugas kita, sebab kita telah belajar apa erti kesusahan Rasulullah dalam menyebarkan agama, kita telah merasai kemuliaan para sahabat yang mengalirkan air mata pengorbanan hingga dapat membangunkan Islam di seluruh pelosok dunia. Mereka bangun dengan semangat jihad yang dibentuk oleh al Quran dan sunnah Rasulullah, di hati-hati mereka tiada perasaan gentar atau takut selain dari Allah. Mereka faham benar apa yang dimaksudkan di dalam ayat

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. Surah As Saff ayat 2-3. Sebab itu sahabat, dengan nasihat yang lahir dari lubuk hati ini, dengan ikhlas aku menyatakannya kerana aku ingin melihat cahaya Islam itu semakin gemilang, agar Rasulullah mampu tersenyum andainya melihat sinarnya Islam selepasnya tidak kunjung padam. Moga-moga dengan amal ikhlasmu ini akan dipandang oleh Allah dan diredhaiNya di dunia dan di akhirat sana. Insya Allah....